onsdag 15 december 2010

Äntligen har jag tagit hand om skolfotona!

Efter många års samlande på ungarnas skolfoton har jag äntligen tagit tag i det dåliga samvete allt hamstrande fört med sig. Handen på hjärtat alla ni som har barn, inte fanken kan man låta bli att köpa korten från samtliga år som skolfotografen varit framme? Inte jag i alla fall. Turligt nog tog de inte kort alla år på låg- och mellanstadiet i vår skola men det räcker sannerligen med de år det blivit av. Och inte har det varit gratis heller. Efter att mor- och farföräldrar fått sina kort har resten hamnat i ett kuvert, huller om buller. Ingen ordning alls är jag rädd. Jag brukar ha ordning, men detta är en mörk sida av ordning-och-reda-Tina. Kan säga att det tog ett bra tag att re ut från vilket år respektive serie var tagen, men jag fick ihop det till slut :)

Nu är jag i alla fall klar med dotterns album och jag är nöjd som f-n. Använde dubbelt Webster's pages papper i samma nyans till samtliga sidor och sen använde jag min annars väldigt sporadiskt använda BIA. In med fotona, på med lite dekos och sen var det klart!

Nu återstår bara sonens album...

Tar bara med ett uppslag som bevis på att jag faktiskt gjort något inuti albumet också :) Tror dessutom inte att dottern uppskattar att jag lägger ut alla bilder på henne... hehehe... i Pokemon-tröjor och annat gulligt.

Fick ytterligare en beställning på altrad bok. Den är till tjej som gillar hundar och jag fick äntligen damma av min gamla hundstämpel. 3D:ade nosen och tycker att den blev riktigt söt.

Så här ser baksidan ut. Klämde dit en liten vovsing där också.

Detta kort är också en beställning. Det skulle finnas plats att sätta i biljetter typ ticnet-storlek och så något som beskrev resten av presenten. Och så skulle det vara i bruna nyanser.

Sagt och gjort. Till höger ska biljetterna sitta och till vänster har jag gjort en tag där jag skrivit dit vad presenten innehåller. Inte för hand förstås, skrev ut det på datorn i favorittypsnittet Jane Austen.

Fick ett kul mail häromdagen av en tjej som halkat in på min blogg och som ville beställa ett specialkort till sin kille. Direktiven var romantiskt-juligt och jag är himla nöjd med detta själv. Hoppas hon också blir det. Kul när någon "utifrån" beställer kort tycker jag.


I helgen ska jag på julfest med makens jobb. Det kan bli trevligt. Har aldrig träffat de som ska dit, bara någon enstaka, så det gäller att inte hinka i sig för mycket glögg så att man börjar prata en massa och skämta om sånt som kanske inte är tillbörligt. Jag brukar lyckas med det ibland.

Nu återstår endast fyra arbetsdagar (hur i hela friden ska jag hinna med allt som ska göras???) och sedan är jag ledig i, håll i er, hela 12 dagar och jag är INTE lärare! Sen jobbar jag två dagar och är ledig i ytterligare fem dagar. Känns inte helt fel faktiskt.

Glömde nästan att skriva att jag besökte Marsipangården i Trosa förra helgen. Om man gillar marsipan och befinner sig i Trosas närhet... ÅK DIT! De har ett fantastiskt mysigt fik och så säljer de förstås otroligt god marsipan där.

Kram!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Såååå sjukt snyggt album du gjort till dottern!!!!!! Vilken serie använde du till det? Använde du bara mönsterpappren, eller har du monterat upp det med cardstock emellan? Jag har ju också skolfoton liggande, från varje år till och med. Fast jag har haft ordning på mig, och lagt dom i kuvert märkta med årtal. Men roligare att göra album av dom jue. Skitsnyggt!!

Cornelia sa...

Såå mycket FINT du har gjort sen sist jag kikade förbi!
Superläckra album och otroligt vackra julkort!

Gillar allt du gör!!!

Britt-Inger sa...

Läckert och snyggt album!!!Har man fotografier i en låda, eller...4 barn, skulle tro det ;)
Super snygga kort!!
Ha det gott i juletider!!!
Kramen, BI

Anonym sa...

Vilken bra idé med skolfotoalbum, LIFTVARNING!! Snyggt!!

Anonym sa...

Wow, så mycket snyggt du gjort! Bra idé med skolfotona, borde göra nåt liknande jag också.
Vill önska dig en riktigt God Jul & ett Gott Nytt År!
Kramis Susanne

Cath. sa...

Men så snyggt album du har gjort, bra idé, jag scrappar hela sidor av skolfotona jag... Men jag har massor av dem kvar, har ju några ungar och de tar ju foton varje år. Himla dyrt blir det, men jag har som du svårt att låta bli att köpa.
Tack för inspirationen! Kramar och god fortsättning på julen!

Linda sa...

Wow här har det skapats ser jag, det va ett tag sen man va in och kollade in bloggen din! Mycket fint har skapats!
Ha ett Gott nytt år!
Kramar Linda

Tussemaja sa...

Albumet har jag sett live... och det är så snyggt! Du fick mig att påminna om mina egna skolfoton :)
Korten och boken är också superfina. Visst är det kul med beställning "utifrån"?! Det fyller på egot lite extra :)